رادیو تبیین؛ از روایتگری پیشرفت تا مقابله با جنگ شناختی

انقلاب اسلامی ایران در طلیعه گام دوم و در آستانه نیم قرن استقرار اقتدار‌آمیز خود در منطقه و جهان با گفتمان‌های روزآمد، به یک قدرت جهانی در نظم نوین بین‌الملل تبدیل شده است. این فرآیند در بستر مجموعه گفتمان‌های انقلابی و ۴۵ سال پیشرفت همه‌جانبه و پایدار اتفاق افتاده و ان‌شاءا... ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۷۱۵۵۶
نویسنده علی بخشی‌زاده - معاون صدای جمهوری اسلامی ایران
در برابر این اقتدار، دشمنان غربی نه‌تنها سکوت نکرده‌اند، بلکه مبتنی بر جنگ رسانه‌ای و شناختی، به‌دنبال اخلال در ادراک افکار عمومی و گسل‌سازی هستند. از این رهگذر، ضرورت آگاهی‌بخشی برای روایت واقعیت‌ها یک واجب متعین است. چراغ این مسیر، کلام راهبردی رهبرمعظم انقلاب در چشم‌انداز جهاد تبیین است که فرموده‌اند:«شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند...هرجور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.»
سال‌هاست نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در بستر یک جنگ تمام‌عیار ترکیبی در برابر دشمن آرایش یافته است. بخش مهمی از این نبرد، مبتنی بر راهبرد تحریف و تفتین، شامل جنگ‌های افکار پایه با سویه‌های شناختی، نرم، روانی و رسانه‌ای است تا با  گسل‌سازی بین مردم و نظام و سیاه‌نمایی در عرصه عمومی، امید و اعتماد به نفس ملی را در جامعه ایرانی تضعیف ‌کنند. از این زاویه، رهبر معظم انقلاب کلان راهبرد «جهاد تبیین» را برای بازنمایی صحیح و مکرر کارآمدی‌های انقلاب اسلامی و آگاهی‌بخشی درباره نقشه‌ها و شیوه‌های نبرد دشمن ارائه فرمودند. لذا طی چند سال گذشته منظومه فکری معظم‌له همواره بر سوگیری تهاجمی سپهر رسانه‌ای کشور و مقابله با آرایش رسانه‌ای دشمن تمرکز داشته و همچنان این مطالبه از نظام رسانه‌ای جدی است. 
در این عرصه معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران به سیاق سال گذشته و با توجه به رخدادها و تشدید جنگ رسانه‌ای دشمن در شرایط اخیر، با راه‌اندازی مجدد رادیو تبیین در بازه زمانی ۱۷شهریور تا پایان مهر از کارآمدی و پیشرفت تا نشاط‌افزایی فراروی کشور خواهد گفت. تبیین «گفتمان»های انقلاب، «روایت پیشرفت‌ها در عرصه بازدارندگی، امنیت و نظام اطلاعاتی، علم و فناوری، ترقی و نقش‌دهی به جوانان»، «ترقی علمی، سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه»، «روایت محققانه تاریخ معاصر»، «اتحاد ملی»، «ایثار و جانفشانی‌ها»، «تبیین دوگانگی ایران ــ غرب»، «شاخص‌های دشمن‌شناسی و بصیرت»، «بررسی جنگ‌شناختی دشمن و ابزارهای آن» و «امید‌آفرینی و چشم‌انداز تمدنی» در بستر گام دوم، از مهم‌ترین رئوس مورد پرداخت در این شبکه است.
رادیو تبیین، رسالت خود را مبتنی بر سه شاخص «تهاجمی بودن نسبت به رسانه‌های دشمن»، «امید آفرینی» و «آگاهی‌بخشی» قرار داده و تلاش می‌کند تا با کمک نظام کارشناسی کشور، روایتی دقیق و پیشدستانه از ایران قوی در امروز و فردا ارائه کند. در این فرآیند، مخاطب ما افکار عمومی جامعه ایرانی خاصه نسل جوان و نوپاست تا انقلاب اسلامی خویش را از راه‌های رفته و نرفته بازشناسد. تمرکز در رایو تبیین بر نسل جوانی است که دشمن به انواع طریق در پی ایجاد شکاف میان آنها و گذشته و سردرگم‌سازی نسبت به آینده است.بهره‌برداری از قالب‌ها و ساختارهای متنوع برنامه‌سازی رادیویی و به‌هم پیوسته در جهت تعمیق آگاهی مخاطب، همگانی بودن شبکه، جوان‌گرایی و نشاط‌آفرینی از ویژگی‌های این شبکه در بستر راهبرد جهاد تبیین است؛اتفاقی که به مدد هماهنگی صف و ستاد و همه عوامل قابل تقدیر شبکه، ان‌شاءا... محقق خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها